Kur themeluesi i Facebook njoftoi në tetor se do të ndryshonte emrin e kompanisë të rrjetit të mediave sociale në Meta Platforms për të ndihmuar në krijimin e një realiteti alternativ digjital të njohur si metaverse, ai u kritikua gjerësisht. Për disa, ai po krijonte një perde për të shkëputur vëmendjen nga një bujë politike. Për disa të tjerë, ai ishte thjesht miliarderi i fundit i teknologjisë në moshë të mesme që ndoqi një fantazi fëmijërie, ashtu siç po bënin Jeff Bezos i Amazon dhe Elon Musk i Tesla me raketat hapësinore.
Që nga tetori, kërkimet në Google për “metaverse” janë rritur. Sipas Bernstein, tregjet me të ardhura të mundshme vjetore prej të paktën 2 trilion dollarë mund të prishen nga metaverse. Jefferies, një bankë, thotë megjithëse se fenomeni mund të jetë më shumë se një dekadë larg, ai ka potencialin të prishë “pothuajse gjithçka në jetën e njeriut”.
Gjigantë të tjerë të teknologjisë si Microsoft kanë ndërmarrë plane për të shkuar drejt metaverse. Por janë ende firmat e mëdha nën kontrollin e themeluesve të tyre që mund të bëhen ungjilltarët më të zjarrtë. Zuckerberg, me një vlerë neto afër 125 miliardë dollarë dhe pothuajse kontroll total të një kompanie me vlerë 908 miliardë dollarë, është më i shquari prej tyre. Të tjerët përfshijnë Jensen Huang nga Nvidia, një prodhues i procesorëve grafikë me vlerë 722 miliardë dollarë dhe Pony Ma i Tencent, gjiganti kinez i teknologjisë me vlerë 550 miliardë dollarë, portofoli i investimeve të lojërave të të cilit përfshin një 40% të aksioneve në Epic Games, pronar i “Fortnite” një nga lojërat më të njohura në botë, raporton abcnews.al
Themeluesi i Epic, Tim Sweeney, tha për Bloomberg se metaverse ishte një mundësi multitriliona dollarësh dhe se kompani të tilla ishin në një garë për të arritur në një miliard përdorues në mënyrë që të vendosnin standardet e metaverses për të ardhmen. Kjo është e ngjashme me një betejë miliarderësh e ngjashme me garën hapësinore Bezos-Musk. Është ende e paqartë saktësisht se çfarë nënkuptojnë këta plutokratë me metaverse.
A do të jetë një botë gjithëpërfshirëse e realitetit virtual, avatarëve, pallateve buzë oqeanit dhe që do ta bëjnë botën reale një vend të mërzitshëm apo do të jetë thjesht një version më i pasur, më gjithëpërfshirës i asaj që tashmë ekziston sot: një mënyrë për t’u shoqëruar, për të punuar, për të blerë dhe për të luajtur online, edhe pse jeta në botën e përditshme vazhdon normalisht.
Nuk është shumë e qartë nëse përdoruesit e nesërm të internetit do të joshen nga ëndrrat e miliarderëve të teknologjisë.
Një vështrim në ambiciet e Meta, Nvidia, Epic dhe Tencent i japin kuptim fushëveprimit të ndërmarrjes. Secili ka ambiciet e veta. Zuckerberg ka caktuar 10 miliardë dollarë këtë vit, kryesisht për të zhvilluar kufjet dhe syzet e realitetit virtual, të cilat ai shpreson se do të ofrojnë një pikë kthese në metaverse, njëlloj siç iPhone i Apple me internetin celular. Nvidia është e përqendruar në atë që e quan omniverse, një teknologji e bazuar në çipat e saj që bashkon inxhinierët, dizajnerët dhe lloje të tjera krijuese praktikisht për të punuar- kryesisht, tani për tani, në mjedise industriale, raporton abcnews.al
Epic ka vite që krijon botë virtuale, duke përfshirë “Fortnite”. Në metaverse, aplikacioni i tij vrasës mund të jetë Unreal Engine, një platformë që u jep zhvilluesve të saj dhe zhvilluesve të tjerë aftësinë për të krijuar përvoja reale 3D, duke përfshirë lojëra, filma, modele arkitekturore dhe dizajne industriale. Tencent ka Kinën. Ma është shumë inteligjent në mënyrën se si vepron duke pasur parasysh techlashin e Partisë Komuniste. Por super-aplikacioni i njohur WeChat i firmës së tij, duke përfshirë WeChat Pay, është tashmë një version 2d i asaj që mund të bëhet metaverse në 3d.
Pas ambicieve të tyre për të ardhmen qëndrojnë disa përvoja të përbashkëta. Së pari, interneti në celular po arrin fundin e një epoke. Në Amerikë dhe Europë, politikanët po kërcënojnë të vendosin rregulla më të rrepta kundër monopoleve dhe abuzimeve të privatësisë, veçanërisht në lidhje me Facebook dhe Google. Në Kinë, industria e teknologjisë po tërhiqet nga sulmi i qeverisë. Jo më kot disa sipërmarrës të teknologjisë së gjeneratës së parë në Amerikë dhe Kinë pomendojnë të heqin dorë. Ata që ia dalin kanë nevojë për një histori të re bindëse për të treguar.
Më pas, ata do të veprojnë në botë të kufizuara. Apple është një problem i veçantë për Zuckerberg dhe Sweeney. Prodhuesi i iPhone po përdor konfigurimet e privatësisë në sistemin e tij operativ ios për të kontrolluar shkallën në të cilën Facebook mund të shesë reklama digjitale. Epic është përfshirë në një betejë me Apple mbi tarifat që App Store i saj vendos mbi zhvilluesit e lojërave, e cila deri më tani ka qenë e pasuksesshme.
Kjo është arsyeja pse të dy po zotohen për të promovuar ndërveprueshmërinë – domethënë, pa sisteme të mbyllura si dhe standarde të përbashkëta. Ata gjithashtu duan të jenë arkitektë të sistemeve operative të së ardhmes. Apple, pa dyshim që po përgatit një ofensivë. Firmat e telekomunikacionit duan një siguri, pasi kanë investuar shumë në spektrin 5G. Platformat me rritje të shpejtë si Roblox, mbi 200 milionë përdorues në muaj, tashmë kanë rrëmbyer zemrat e të rinjve, raporton abcnews.al
Ka edhe nga ata që i kanë kundërshtuar veçanërisht përkrahësit e teknologjive që njihen si Web3, të cilët argumentojnë se zinxhirët e bllokimit dhe kriptovalutat janë një tjetër pikë kthese– megjithëse siç thekson Ben Thompson, një ekspert i teknologjisë, këto mund të gjejnë raste shumë më të mira përdorimi në metaverse sesa në botën reale.
Ka ende shumë për të bërë. Siç thotë Thompson: “Elon Musk dëshiron të shkojë në Hënë. Mark Zuckerberg dëshiron të krijojë “hëna” krejtësisht të reja në hapësirën digjitale.” Por ashtu si hapësira është një garë, ashtu është edhe metaverse. Zuckerberg, Huang, Sweeney, Ma et al mund të premtojnë një të ardhme për internetin më të mirë se sa është sot.
Por secili dëshiron të jetë i pari, në mënyrë që të vendosë rregullat në avantazhin e tij.
/abcnews.al