IZHEVSK – Rekordi i punësimit në Rusi sinjalizon një shkëputje çuditërisht të qetë nga Perëndimi. Zëvendësimi i shpejtë i kompanive si McDonald’s dhe Starbucks tregojnë se biznesi është si zakonisht. Megjithatë, presionet po ndërtohen brenda makinës së saj ekonomike.
Gjashtë muaj pas konfliktit të Ukrainës, strategjitë dhe betejat e prodhuesit më të madh rus të automobilave ofrojnë një pasqyrë të një vendi që përpiqet të përballojë atë që Vladimir Putin e quan një “blitzkrieg” ekonomik nga Perëndimi.
Avtovaz rifilloi prodhimin e markës së saj Lada këtë verë pasi u ndalua në mars përballë sanksioneve perëndimore, mungesës së furnizimit dhe humbjes së partnerit të saj francez Renault. Ajo nuk ka pushuar zyrtarisht asnjë nga 42,000 punëtorët e saj. Megjithatë, kompania ndjen presionin dhe po tkurret.
Pjesa më e madhe e 3,200 punëtorëve në fabrikën e saj në qytetin industrial të Izhevsk – ku prodhimi i makinave nuk ka rifilluar – janë pushuar nga puna që nga marsi. Kompaninë janë duke paguar dy të tretat e pagave të punonjësve, megjithëse disa prej stafi i janë dhënë punë të përkohshme rreth fabrika me orare te reduktuara.
Këtë muaj, prodhuesi i automjeteve u ofroi të gjithë punëtorëve të Izhevsk-ut pagesa të njëhershme, pasi duket se do të përqendrojë më shumë prodhim në fabrikën e saj kryesore në Togliatti, 600 km larg.
“Është një zgjedhje midis së keqes dhe të tmerrshmes,” tha Alexander Knyazev, duke iu referuar dilemës nëse do të merrte një pagesë 200,000 rubla (3,400 dollarë) për largimin e tij nga puna ose të qëndronte në punën e tij. Javën e kaluar ai zgjodhi të largohej nga fabrika, e cila i kishte paguar mbi 45,000 rubla në muaj.
“Ata nuk kanë më nevojë për kaq shumë teknikë”.
I pyetur se sa punëtorë kishin zgjedhur të pranonin pushimin nga puna, Avtovaz i tha Reuters se do të zbulonte numrin përfundimtar pas këtij muaji, duke shtuar se ata punëtorë me orë të reduktuara do të ktheheshin në punë pesë-ditore në javë në fabrikë nga 29 gushti.
Kompania nuk dha detaje mbi planet e saj për Izhevsk, megjithëse tha në fillim të këtij muaji se mbeti e përkushtuar ndaj uzinës, e cila tha se do të niste punën për të bërë makinën e parë elektrike të prodhuar nga Rusia, Lada e-Largus, dhe do të ruante shërbimin dhe funksionet mbështetëse.
“Në situatën aktuale të presionit të sanksioneve dhe një numri në rritje të variablave, ne po marrim masa gjithëpërfshirëse për të ruajtur punësimin,” tha në atë kohë presidenti i Avtovaz Maxim Sokolov.
Ruben Enikolopov, një profesor i ekonomisë në Shkollën e Re Ekonomike të Moskës, tha se betejat e sektorit të automjeteve po maskoheshin nga “papunësia e fshehur”, ku punëtorët nuk pushoheshin nga puna, por vendoseshin në pushim të pacaktuar.
Ai tha se priste që papunësia të rritet në fund të vitit, kur tha se ka të ngjarë të bëhet e qartë se sanksionet nuk kanë gjasa të hiqen në të ardhmen e afërt.
“Në Rusi, krizat ekonomike nuk priren të prodhojnë papunësi masive për shkak të specifikave të tregut rus të punës si praktika e pushimit nga puna,” tha Enikolopov.
Ministria ruse e ekonomisë nuk pranoi të komentojë për këtë artikull. Këtë muaj, ministri i ekonomisë Maxim Reshetnikov hodhi poshtë çdo bisedë për një rritje dramatike të papunësisë, e cila të dhënat zyrtare u fiksuan në një rekord të ulët prej 3.9% në qershor.
“Unë mendoj se në vjeshtë, ne do të largohemi nga këto shifra rekord të ulëta, por le të mos e teprojmë me dramatizimin, situata është nën kontroll,” tha ai në një konferencë në Yekaterinburg.
Në një tjetër shenjë të optimizmit zyrtar, mes çmimeve të larta të naftës dhe politikave popullore për të zbutur ndikimin e inflacionit, parashikimet më të fundit të qeverisë tregojnë se thellësia e tkurrjes ekonomike të Rusisë do të jetë më pak e rëndë sesa mendohej më parë këtë vit.
SIMBOLI I SUKSESIT
Autos nuk është industria e vetme ruse që merr një goditje nga përballja me Perëndimin.
Në total, 236,000 punëtorë rusë ishin ose në pushim ose në orar të reduktuar që nga fundi i korrikut, sipas zëvendëskryeministres Tatiana Golikova. Ata nuk janë pjesë e zyrtarisht 3 milionë njerëzve të regjistruar si të papunë në Rusi.
Rreth gjysma e të gjithë kontrollorëve të trafikut ajror, ose 14,000 njerëz, janë pushuar nga puna ose janë vënë në punë me kohë të pjesshme, për shembull. Disa kompani të huaja që largohen nga Rusia, nga gjigandi suedez i mobiljeve Ikea tek zinxhiri spanjoll i modës Zara, gjithashtu kanë larguar nga puna stafin.
Megjithatë, sektori i automjeteve ka pësuar më shumë se shumica, me prodhimin e makinave të pasagjerëve që ka rënë me 62% në gjysmën e parë të vitit kundrejt të njëjtës shtrirje në vitin 2021, sipas agjencisë shtetërore të statistikave.
Prodhuesit globalë të makinave, duke përfshirë Volkswagen, Nissan, Hyundai Stellantis, Mitusubshi dhe Volvo, pezulluan operacionet e tyre ruse dhe lanë punëtorët nga puna me dy të tretat e pagës ligjore pasi Moska nisi fushatën e saj ushtarake në Ukrainë më 24 shkurt.
Ky eksod i huaj la më shumë se 14,000 punëtorë automobilistikë rusë në pushim, sipas një rishikimi të industrisë së Reuters.
E ardhmja e shumë prej këtyre punëtorëve duket e pasigurt ndërsa konflikti vazhdon, një përmbysje e pjerrët për një industri që ka qenë një simbol i suksesit rus për dekada, duke tërhequr lojtarë të huaj dhe duke u bërë një nga punëdhënësit më të mëdhenj të vendit.
Një rënie e automjeteve mund të ketë pasoja të mëdha ekonomike; industria punësoi rreth 400,000 njerëz në vitin 2020, me rreth 10 herë më shumë punëtorë që vareshin indirekt nga sektori, sipas të dhënave të qeverisë.
PUNE NE KALASHNIKOV
Avtovaz ka kërkuar të përshtatet që kur sanksionet perëndimore shkëputën Rusinë nga shumë zinxhirë globalë të furnizimit dhe tregjet e eksportit, duke lançuar një seri modelesh të thjeshtuara me më pak komponentë të huaj të vështirë për t’u përdorur.
Në qershor, kompania filloi prodhimin e një Lada Granta të re, të zhveshur, e cila vjen pa funksione të tilla si kontrolli në distancë pa çelës ose ajri i kondicionuar, të cilat mbështeten në komponentë të importuar.
Megjithatë, vëllimet e shitjeve kanë rënë me 63% në shtatë muajt e parë të vitit, në 85,000 automjete, me prodhimin e modeleve Lada Vesta, Lada X-Ray dhe Lada Largus të ndërprerë krejtësisht, sipas të dhënave të Avtovaz.
Në disa vende si Izhevsk, sektorë të tjerë mund të jenë duke u zbehur.
Knyazev, i cili u largua nga Avtovaz në Izhevsk, shpreson të gjejë një punë në fabrikën e armëbërësit Kalashnikov në qytet, kryeqyteti i rajonit Udmurtia, rreth 1,300 km në lindje të Moskës. Edhe pse edhe atëherë, tha ai, ka të ngjarë të paguhet një pagë më e ulët se në prodhuesin e makinave.
Më shumë se 100 ish-punonjës të Avtovaz janë punësuar tashmë nga kallashnikovi, sipas Tatyana Churakova, zëvendëskryeministre e Udmurtia.
“Ne po punojmë për të bërë gjithçka që është e mundur për të rregulluar që të gjithë punonjësit që mund të largohen nga fabrika e makinave të transferohen në fabrikat tona të tjera,” tha Churakova për Reuters.
‘ASKUSH nuk DI ASGJE’
Pavarësisht përpjekjeve të tilla, gjysmë viti pasi nisi “operacionin special ushtarak të Rusisë”, shumë njerëz në këtë qytet industrial po mendojnë për një të ardhme të pasigurt ekonomike.
Sergei, 58 vjeç, një menaxher në fabrikën Avtovaz Izhevsk, i cili nuk pranoi të jepte mbiemrin e tij, tha se ai vetë kishte vendosur të mos merrte pagesën e largimit.
“Ata nuk nxjerrin askënd jashtë, kushdo që dëshiron të qëndrojë qëndron. Shumë duan të qëndrojnë,” tha ai në portën e daljes së fabrikës. “Askush nuk di asgjë për momentin. Nuk janë marrë ende vendime të mëdha. Të gjithë janë duke pritur.”
Avtovaz ka thënë se ka në plan të rifillojë prodhimin e Lada Vesta – e ndërprerë në Izhevsk – në fabrikën e saj kryesore të montimit në Togliatti në pranverën e vitit të ardhshëm. Ai nuk specifikoi se si planifikon të sigurojë furnizimet e pjesëve që aktualisht nuk janë të disponueshme nga jashtë për shkak të sanksioneve.