Statujat, politika dhe e kaluara, monumentet që shkaktuan konflikte rreth interpretimit të historisë

schedule12:39 - 29 Tetor, 2020

schedule 12:39 - 29 Tetor, 2020

History Today

Për çfarë qëllimi shërbejnë statujat? Kjo pyetje doli në pah kur ish-kryeministrja Theresa May njoftoi planet në qershor të vitit 2019 për një memorial në stacionin Waterloo të Londrës duke përkujtuar vizitën e parë në Britani në 1948 të gjeneratës së parë së Windrush. Fondacioni Windrush kritikoi planet, duke theksuar se qeveria nuk ishte këshilluar me anëtarët e komunitetit të Karaibeve në Mbretërinë e Bashkuar përpara se t’i bënte publike ato.

Ky ishte thjesht episodi i njëpasnjëshëm i episodeve të fundit që kanë nxitur debatet globale mbi qëllimin e monumenteve në shoqëri.

Lëvizja ‘Rhodes Must Fall’, e cila filloi në Universitetin e Cape Town në 2015 dhe më pas u përhap në Universitetin e Oksfordit vitin e ardhshëm, protestoi kundër statujave të kolonialistit Cecil Rhodes në kampuset e të dy universiteteve.

Për më tepër, vitet e kaluara kanë parë fushata të vazhdueshme në SHBA për të hequr statuja të Luftës Civile që përkujtojnë figurat e Konfederatës nga hapësirat publike.

E përbashkëta e këtyre episodeve është se, monumentet janë bërë qiellgërvishtës për konflikte më të gjera midis vizioneve të konkurrencës të historisë.

Monumente të diskutueshme

Kombet dhe komunitetet kanë alternativa të ndryshme për t’u marrë me monumentet e diskutueshme. Njëra është heqja e tyre plotësisht. Në disa kontekste, autoritetet e kanë bërë pikërisht këtë. Për shembull, me rënien e Hitlerit, monumentet naziste në të gjithë ish-Rajhun u rrëzuan, pjesë e një përpjekjeje më të gjerë për të eleminuar spektrin e Nacional-Socializmit.

Disa kundërshtojnë heqjen e monumente të veçanta, duke pohuar se heqja e një statuje është si të mohosh të kaluarën.

Por a është statuja në të vërtetë një mënyrë efektive për të mësuar rreth historisë?

Mania për monumentet

Një mënyrë për t’iu përgjigjur kësaj pyetjeje është të vëzhgoni qëndrimet e shoqërive të të kaluarës rreth monumenteve publike.

Zhvillimet në Europën e shekullit të 19-të, kanë potencialin për të zhbllokuar një pikë të re epërsie mbi këtë çështje bashkëkohore.  Në atë epokë, shumë bashkësi politike ndoqën programe që përfshinin përvetësimin e historisë për t’i shërbyer interesave në të tashmen.

Kombet i kushtuan energji dhe burime të konsiderueshme përkujtimit të heronjve nga e kaluara në formën e monumenteve.

Puna e rëndësishme e Helke Rausch mbi përdorimet politike të statujave në kryeqytetet europiane midis 1848 dhe 1914 tregon se në qytetet kryesore u ndërtuan dhjetëra monumente të reja: në Paris u ndërtuan 78 statuja të reja, Berlin 59 dhe Londër 61. Historianët shpesh e karakterizojnë shekullin e 19-të si një epokë e manisë së statujave.

Këto monumente vazhdojnë të formojnë strukturën e qyteteve europiane. Statuja prej bronzi e Joan of Arc-it në Paris në 1874, mbetet një pamje e njohur në kryeqytetin francez.

Çdo verë, Joan përshëndet Tour de France ndërsa shoferët e tij rrethojnë zemrën historike të qytetit gjatë fazës së fundit të garës.

Statuja e Richard I, jashtë Pallatit të Westminsterit në Londër në 1860 ndodhet ende jashtë Parlamentit.

Statuja e Richard ka qEnë dëshmitare e ngjarjeve përcaktuese në 150 vitet e fundit.

Fati i statujës së madhe të Frederikut të Madh në Unter den Linden në Berlin në 1839 ka qenë i ndërthurur me historinë e qytetit.

Gjatë Luftës së Dytë Botërore, monumenti ishte mbështjellë me material mbrojtës. Duke filluar nga viti 1950, autoritetet e DDR e zhvendosën atë disa herë.

Kombësia belge

Mënyrat në të cilat janë përdorur monumentet në Belgjikën e shekullit të 19-të ilustrojnë prirjet dhe qëndrimet e gjera europiane në atë epokë.

Belgjika u themelua përmes revolucionit në 1830-1 dhe elita e saj politike në dekadat e ardhshme konsolidoi pavarësinë e saj të sapo fituar.

Si pjesë e një programi shumëplanësh që synonte të krijonte një identitet të ri kombëtar, autoritetet politike u tërhoqën gjerësisht nga e kaluara me synimin për të legjitimuar kombësinë belge në të tashmen.

Në kontrast me kombet më të nderuara si Anglia dhe Franca, qeveritarët belgë nuk mund të tregonin për vazhdimësinë përmes institucioneve dhe strukturave që kishin ekzistuar prej shekujsh.

Në vend të kësaj, ata duhej të shfrytëzonin fuqinë legjitime të historisë në një mënyrë tjetër. Si rezultat, idetë dhe aspiratat që formësuan përpjekjet e tyre ishin më në fokus në krahasim me shtetet e tjera.

Projekti elitar

Duke pasur në fokus të kaluarën në mënyrë që të stimulojnë ndjenjat e solidaritetit komunal, elitat politike belge porositën shumë monumente të reja për Brukselin dhe qytete të tjera në të gjithë vendin.

Shumë nga këto monumente të reja nderuan figurat që jetuan shumë kohë përpara Revolucionit Belg. Disa evokuan Mesjetën, ndërsa të tjerët – të tilla si statuja e shefit Galik Ambiorix u zbulua në 1866 – treguan të kaluarën edhe më të largët.

Në një dekret të lëshuar më 7 janar 1835, qeveria belge sinjalizoi synimin e saj për të kryer ‘një detyrë kombëtare’ duke sponsorizuar krijimin e statujave të reja ‘për të nderuar kujtimin e belgëve që kishin kontribuar në lavdinë e vendit të tyre’.

Kjo valë e manisë së statujave belge nuk kishte të bënte vetëm me interpretimin e të kaluarës. Ishte një element i një programi që synonte të ndërmjetësonte marrëdhëniet midis së kaluarës dhe së tashmes.

Në 1859, Brukseli dëshmoi përurimin e një kolone monumentale që nderonte anëtarët e Kongresit Kombëtar.

Historia e çdo populli është shkruar në monumentet e tij. Ato zbulojnë zakonet, besimet dhe institucionet e tyre. Ky vëzhgim është i vërtetë për të gjitha epokat dhe është i zbatueshëm për të gjitha vendet, dhe vërtetohet veçanërisht në Belgjikë.

Kjo përpjekje mjaft e vetëdijshme për të pohuar se monumentet belge ishin të paanshme shërben për të konfirmuar se ishte pikërisht e kundërta.

Statujat e krijuara në Belgjikë në shekullin e 19-të nuk transmetojnë thjesht informacione neutrale, të pakontestueshme për të kaluarën.  Përkundrazi, ata paraqesin një pamje të veçantë të historisë, e cila tregon se ndërsa kombi belg ishte bërë vetëm një realitet politik në 1830-1, ai kishte formuar gjithashtu zemrat dhe mendjet e banorëve të rajonit për shekuj me radhë.

Ata që vizituan kryeqytetin në vitet e mesme të shekullit të 19-të ishin në gjendje të shihnin një version real të kësaj historie.

Duke negociuar rreth të shkuarës 

Statujat e krijuara në Belgjikë shfaqin detaje të reja duke ndihmuar në interpretimin e historisë që mbizotëroi në mesin e shekullit të 19-të.

Zhvillimet e mëvonshme, duke përfshirë ngritjen e nacionalizmit flaman dhe një reagim të ashpër kundër aktiviteteve koloniale në Kongo, nxitën shfaqjen e koncepteve të reja dhe nganjëherë të konflikteve të së kaluarës së kombit.

Nga ana tjetër, qëndrimet ndaj statujës së kombit dhe vlerat që ato mishërojnë kanë evoluar. Megjithatë, të gjitha statujat në dekadat pas 1830-18 ekzistojnë ende sot. Ata vazhdojnë të mishërojnë rrethanat politike të kushtëzuara në të cilat u krijuan: vitet përcaktuese në të cilat Belgjika u përpoq për të fituar pavarësinë.

Pra, si  mania për statujat e shekullit të 19-të të mind të na japë  detaje për debatet sot? 

Statujat mund të na mësojnë për historinë, por ato nuk përcjellin të vërteta të pandryshueshme nga e kaluara. Në vend të kësaj, ato janë simbolika të ideve të një komuniteti specifik në lidhje me të kaluarën e tij.

Në një farë mënyre, statujat na tregojnë për të kaluarën, por kjo nuk do të thotë që ne duhet të pranojmë atë që ata na thonë në mënyrë jo kritike. Konfliktet mbi statujat e veçanta janë rezultat i mosmarrëveshjeve specifike mbi një aspekt të historisë. Ndarjet e thella midis atyre që do ta shihnin Rodosin ose një gjenerali të Konfederatës si një horr dhe atyre që do ta shihnin secilin si një hero janë raste të veçanta.

Mosmarrëveshjet janë shkaktuar gjithashtu nga njerëzit që i interpretojnë monumentet në mënyra të ndryshme.

Nga njëra anë, ka disa që i konsiderojnë ato si mishërim i sigurisë historike thelbësore dhe të pavdekshme.

Nga ana tjetër janë një pjesë tjetër që janë të gatshëm, të shohin përtej një statuje të veçantë.

Këta të fundit janë më të gatshëm të pranojnë se vlerat e të së kaluarës dhe përçarëse të politikës që janë të mishëruara në çdo monument i përkasin vetëm një vendi të vetëm: të kaluarës. s.ba/abcnews.al